Al 25 jaar werk ik in de kranenbranche. Ik heb kranen gerepareerd, gemonteerd en gedemonteerd, ik ben kraanman-machinist geweest en nu ben ik rigger-supervisor bij Aertssen. Ik kan gerust zeggen dat kranen voor mij een soort passie zijn. Werken met een kraan is altijd uitdagend en complex. En alleen kan je niks: het is altijd teamwerk.
Een rigger maakt lasten vast aan een kraan met de nodige hijsmiddelen en geeft instructies aan de kraanman zodat de last veilig en verantwoord verplaatst wordt. Instructies geven gebeurt met hand- en armsignalen of via de portofoon. Je begrijpt dat er 100 procent vertrouwen moet zijn tussen een rigger en zijn kraanman want in sommige situaties ziet de kraanman letterlijk niet wat hij verplaatst. Het kan zijn dat je pijpleidingen in een pijpenrek moet leggen, viaductbalken plaatsen over een snelweg of een windmolen installeren. Rigger is ook een fysiek beroep. Je moet de last aanhaken, soms in een kraan of stelling klauteren, of een last meter per meter opschuiven via kettingblokken. Meestal werk je samen met andere riggers.
Bij Aertssen doen we veel opdrachten in de chemie en petrochemie. Hijswerkzaamheden houden altijd gevaar in, maar in deze sectoren zijn de veiligheidsregels nog eens extra strikt. Een constant gegeven voor een rigger is: eerst denken dan doen. Je maakt eigenlijk voortdurend een risicoanalyse in je hoofd en je moet daarbij rekening houden met allerlei invloeden. Zoals het gewicht van de lasten, de weersomstandigheden, de ondergrond, tot de mensen die rondlopen in de omgeving. De meeste bedrijven, zeker in de chemie en de haven, vragen riggers met een IS 006-certificaat. Zo zijn ze zeker dat je kan omgaan met gecombineerde en moeilijk te hanteren lasten. Vaak moet je je ook de specifieke veiligheidsregels van het bedrijf in kwestie eigen maken.
De job van rigger is enorm gevarieerd. De te transporteren last en de situatie zijn elke keer weer anders en je komt ook op veel verschillende plaatsen. Bij Aertssen moeten riggers ook voor opdrachten naar het buitenland. Het kan verschillend zijn bij andere werkgevers, maar bij ons heb je zeker geen 9 tot 5-job. Je werkt op onregelmatige uren. Veel kritieke werken in de industrie of bij wegwerkzaamheden vinden trouwens in het weekend of ’s nachts plaats.
Wat mij persoonlijk veel voldoening geeft, is dat wij het eindresultaat van ons werk kunnen zien. Eerst is er niks. Een maand later staat er een enorme loods. Weten dat je daaraan hebt meegewerkt met je team, is fantastisch. Zelf ben ik erg trots op de windmolens die we bij de Hoge Maey hebben geplaatst. Zo’n eyecatcher van 100 meter hoog! Dat blijft bij."